Fotonik Akademi

image

Market Raflarındaki LED Işıkların Sütün Kalitesini Olumsuz Etkilediği Duyuruldu

Cornell ÜniversitesiGıda Bilimi ve Teknolojisi Bölümü tarafından yayınlanan araştırma sonuçlarına göre; market rafında sadece 4 saat LED ışığa maruz kalan sütlerin lezzetinin ve raf ömürlerinin olumsuz etkilediği belirtildi.

Bildiğiniz üzere LED teknolojisi sayesinde mavi LED çipinin üstünü fosfor kaplayarak mavi yoğunluklu beyaz ışık elde edilmektedir. Fosfor sayesinde gün ışığına yakın bir ışık elde edilse de mavi rengin spektral güç yoğunluğu fazladır ve bu araştırmacılar için yıllardır önemli bir konu olmuştur.

Market aydınlatmalarında ve soğutma dolaplarında LED teknolojisinin diğer teknolojilere nispeten etrafına ısı yaymaması, flöresanlar gibi soğuk ışıkta daha az ışık vermelerinin aksine hem daha iyi bir ışık, hem de ortam soğukluğundan hareketle daha uzun ömürlü olması ve yüzde 50’ye varan tasarruf sağlaması nedeniyle tercih sebebidir. Bu nedenle günümüzde neredeyse marketlerin tamamında LED’e dönüşüm gerçekleşmektedir.

Bütün bu olumlu noktaların tersine Cornell Üniversitesi araştırmacılarının yaptığı araştırmaya göre yapay ışığa ya da güneş ışığına maruz kalan süt içindeki besin içeriği ve kalitesi olumsuz etkileniyor. Süt içindeki Riboflavin yani B2 vitamini dar banttaki ışığı emmektedir. LED ışık kaynağının da spektral güç yoğunluğuna baktığımızda renk sıcaklığına bağlı 460 nm dalga boyundaki gücü değişmekle birlikte (6500K renk sıcaklığında daha fazla, 4000K ve altında daha az) bu dar bantta ışık yaymaktadır.

Şekil 1 – 4000K LED

Şekil 2 – 6500K LED

 

İşte bu dar bantta yayılan mavi yoğunluklu ışık sütü bozmamakta ancak kalitesini olumsuz etkilemektedir. Çalışmada 4 saat boyunca LED ışığına maruz kalan süt ile, 2 hafta boyunca ışıktan korunarak saklanan sütün içim lezzetini karşılaştırdıklarında; 4 saatlik taze süt yerine iki haftalık taze sütün daha lezzetli olduğuLED ışığına maruz kalan sütün ise tadının farklı olduğunu, karton/plastik tadının veya kokusunun anlaşıldığını rapor etmektedirler.

Markette satılan ürünlerin paketlerinin birbirinden farklı olduğunu ve bunların bazılarının mavi yoğunluklu ışığı geçirmediğini bilsek de özellikle opak yani ışık geçirgen kutuların daha fazla etkilendiğini çalışmaya göre söyleyebiliriz.

Bu araştırma sonuçlarından hareketle süt tedarikçilerinin ve paket üreticilerinin paket teknolojisine çalışmaları ve ışık geçirmeyen paketlerin tasarımı konusunda acil aksiyon almaları gerekmektedir. Son kullanıcı olarak biz de market raflarında ışık geçirgen kutulu süt ürünlerinin yerine diğer paketleri tercih etmeliyiz.

Bu haber ve içeriği Cornell Üniversitesi araştırma raporlarına göre oluşturulmuştur. Çalışmayı ayrıntılı bir şekilde Cornell Üniversitesi‘nin internet sitesinden inceleyebilirsiniz.